Chcete drahou nebo levnou banku?

Věřím, že se považujete za racionálně uvažujícího člověka, který si dokáže vyhodnotit plusy a mínusy bankovních nabídek a jednoduše jde za tou nejlepší. Souhlasíte? Přece vždyť je z čeho vybírat, tak proč platit za něco zbytečně, když o pár dveří dál můžete ušetřit? Možná budete překvapeni, ale zjistila, jsem, že mí klienti se často nerozhodují pouze podle racionálního a ekonomického hlediska. Podle čeho že se tedy rozhodují?

Všichni z nějakého důvodu toužíme po zachování trvalého štěstí. Všichni čekáme na okamžik, kdy se něco stane, a my už pořád budeme jen spokojení a šťastní. Takhle to ale v životě nefunguje. Nečekejte to tedy ani od bank. U bank více než kde jinde funguje pouze a jedině tržní mechanismus. A proto buďte připraveni na to, že pokud zvolíte banku s nulovými poplatky za vedení běžného účtu nebo s nejvyšší úrokovou sazbou spořicího účtu, že je to jen dočasná marketingová záležitost, která má za cíl přilákat do banky klienty, aby jí zaplatili za něco úplně jiného. To se samozřejmě časem změní. Všechny začínající banky, nebo ty, kterým teče do bot a snaží se získat klienty, vymyslí jeden nejlepší produkt, kterým nalákají masy. A my spotřebitelé si myslíme, že to tak už bude napořád. A jaké je pak velké překvapení, že to není. Všechno v životě se mění a v poslední době mnohem rychleji než dříve.

 Každý z vás jistě chápe, že taková banka není charitativní organizace a ani její zaměstnanci nemají spasitelské komplexy. Oni také chtějí mzdu, ze které by zaplatili své hypotéky, manželkám kadeřníka a dětem školní výlet. Buďte tedy připraveni, že za ostatní služby bance zaplatíte možná více, než v některé jiné. A navíc, mnohdy za své dražší peníze dostanete pěkně mizernou službu, kterou naproti přes ulici mají o tisíc let napřed (s nadsázkou samozřejmě). Jaký je na to lék? Zjistěte, která služba je u které banky nejlevnější, a jděte tam. Mínusem tohoto přístupu je, že můžete mít několik produktů u různých bank a správa vašich financí se může stát poněkud nepřehledná. Plusem je, že ušetříte, někdy i velmi výrazně, třeba stovky korun měsíčně. Když vynásobíte měsíční úsporu 200 Kč 12ti měsíci za rok, může to být i 2.400 Kč za rok, které zbytečně vyhazujete z okna. A tady narážíme na jádro pudla.

Časté argumenty klientů zní:

1)Klient: Ale já už mám v této bance účet od studií a až tam budu jednou něco chtít vyřídit, určitě banka zohlední mou věrnost.

Realita: V dnešní době to už dávno není pravda. Vaše banka velmi často vaši věrnost vůbec nezohlední, naopak vás někdy znevýhodní. Například jednička na trhu v hypotékách poskytuje za účet vedený v jejich mateřské společnosti slevu 0,1% z úrokové sazby hypotéky novým klientům. A stávajícím klientům - NIC! Smůla! Tomu říkám odměna za věrnost.

2)Klient: Nechce se mi to měnit.

Poradce: Tento argument mě vždycky zcela odzbrojí. Často to bývá tak, že na jedné straně chtějí ušetřit stokoruny ročně na pojistném pojistky na dům nebo auto, zvolí horší pojišťovnu a tudíž riskují špatné vypořádání pojistné události a potenciálně větší ztráty, no a na druhé straně jsou příliš pohodlní, aby se odpoutali od své drahé banky s mizernými službami. Jak se říká – každý svého toho ten…

Kam se nám tedy ztratilo v rozhodování o bance pouze ekonomické hledisko, podle kterého se chcete rozhodovat nebo si to o sobě dokonce myslí většina klientů bank?

A podle čeho volíte vaši banku vy?

Autor: Ing. Helena Kreizlová, MBA, finanční kouč a lektor

MÁM ZÁJEM O ÚVĚR / HYPOTÉKU

uveďte výši úvěru, délku splatnosti, přeferovanou výši splátky