Jak to vše začalo

V roce 2009 jsem se rozhodla ze svého velkého koníčka udělat své poslání. Z dlouholeté úspěšné investorky zhodnocující své investované prostředky od 108% až po průměrných 30% ročně jsem se rozhodla stát finančním poradcem na plný úvazek. Tím jsem se vydala na velmi trnitou cestu. Zpočátku jsem si myslela, že je to snadné. V jedné z nejpřednějších finančně-poradenských společností v České republice jsem se nechala nadchnout pro nezávislé finanční poradenství. Byla jsem přesvědčena, že každý musí pochopit přínos tohoto know-how. A ač jsem velmi záhy prohlédla svůj omyl, některé smysluplné principy nezávislého poradenství používám dodnes. 

Poučila jsem se, že velké poradenské společnosti nemohou zajistit každému klientovi kvalitní poradenský servis, a to z několika důvodů. Především v nich probíhá neustálá až 100%ní fluktuace poradců. Z mých přibližně 18 kolegů, kteří se mnou do zmíněné poradenské společnosti na počáteční školení nastoupili, nyní zůstali v této společnosti pouze dva poradci. Již po 3 měsících nás byla třetina. Ptáte se proč? Ač se má za to, že práce finančního poradce je snadná a může ji dělat každý, není tomu tak. Ne každý je schopen neustále absorbovat nové a nové informace a změny v produktech, aby je mohl zužitkovat při poradenství klientům. Ne každý dokáže získat klientovu důvěru, bez které se neobejde, zároveň být klientovi rádcem, ale i úspěšným podnikatelem. Každý si musí uvědomit a také si to jednoho dne uvědomí, že aparát velké poradenské společnosti nežije ze vzduchu, ale zabezpečuje jej management firmy z odměn poradců. Jednoduše řečeno, poradce si vydělá méně, musí více pracovat, má méně času na analýzy a sestavování kvalitních finančních plánů a je mnohem více sváděn k ekonomickému pohledu na věc, k pohledu na svůj provizní výpis více než na klientův zisk. Řekněme si také narovinu, že vstupní provizní podmínky nových poradců jsou nastaveny tak, že poradci pracují prakticky zadarmo, zatímco jejich manažeři, manažeři manažerů, oblastní ředitel, ředitel společnosti a konečně i majitel či zahraniční investor, ti všichni si mnou ruce. Fluktuace poradenským společnostem svým způsobem vyhovuje. A to především z finančních důvodů. Tím ovšem řadě klientů radí naprostí zelenáči, kteří mají se správou financí často menší zkušenosti, než jejich klienti. Přestože samozřejmě existují kontrolní mechanismy, jak zabránit úplnému poškození klienta, koneckonců nikdo nestojí o pokuty dohlížející České národní banky, do kvalitního poradenství má tento způsob opravdu daleko. Tyto nástrahy překoná ze začínajících poradců skutečně málokdo.

Jak asi uhádnete, z velké společnosti jsem přešla do malé, kde jsem doufala, že bude vše lepší. Ovšem selhal lidský faktor. V okamžiku, kdy mi můj manažer sdělil, že klientům musím lhát, protože oni to přece chtějí, jsem věděla, že moje angažmá v této společnosti skončilo. Rozhodně to zmíněný nevylepšil prohlášením, že upřímnost bych si mohla dovolit tak na pitevně, kde "klientům" můžu sdělit: "Ano, byla to rakovina." Údivem mi poklesla čelist a když jsem pochopila, že si nedělal legraci, ukončila jsem smlouvu o spolupráci.

Tehdy jsem pochopila, že tudy cesta nevede a založila jsem vlastní společnost na bázi spolupráce s brokerpoolovým partnerem. Brokerpool je servisní organizace, která sdružuje malé poradenské společnosti či jednotlivé poradce a zajišťuje jim distribuci formulářů, informací, školení a především možnost spolupracovat se všemi nebo převážnou většinou finančních institucí. Jen díky této spolupráci jsem mohla dostát skutečné kvalitě poradenství a svým morálním zásadám.

Stále spolupracuji s drtivou většinou svých klientů, které jsem před pěti lety poprvé oslovila. Jejich spokojenost mi vždy dodá velkou dávku odhodlání v tomto způsobu poradenství pokračovat a potvrzuje mi, že dělám správnou věc správným způsobem.

Naprostá drtivá většina klientů za mnou přichází s nějakými finančními produkty. Postupnou analýzou zjišťujeme, že některé z nich jim způsobují  desetitisícové až statisícové ztráty! A to jen proto, protože při sjednávání těchto produktů jednoduše nevěděli, že to pro ně nebylo vhodné řešení a ten, kdo jim toto řešení nabízel, to buď nevěděl také, bylo mu to jedno, případně byl zaměstnancem určité banky nebo pojišťovny a tudíž neměl jinou možnost.

Čím déle tuto práci dělám, tím víc si ale uvědomuji, že s mými klienty stále někdy mluvíme jiným jazykem. Já mluvím v pojmech, kterým oni často nerozumí. I když na začátku naší spolupráce definujeme jejich privátní finanční strategii, vše prodiskutujeme a vyjasníme, za rok si pamatují zlomek toho, o čem jsme mluvili vloni. Zasahují pak nevhodným způsobem do své strategie, nebo co hůř, nejednají tak, aby své finance rozumně spravovali. Na změny svých životních podmínek a na to navazující nutné úpravy strategie v průběhu roku reagují pozdě, nebo vůbec. Tím sami sobě a především hodnotě svých financí škodí.

Proto jsem začala popisovat jednotlivé principy a zásady správného řízení financí a návody "jak na to". Návody, které mají sloužit všem lidem k tomu, aby nepřicházeli o peníze, ale mohli si prostřednictvím svých peněz plnit sny svoje nebo svých blízkých. Věřím, že každý může s trochou znalostí spravovat své finance kvalitně sám. 

Toto kompletní know-how vám chci předat ve svých e-boocích a v on-line kurzech. 

Snadnější už to nemůže být. Ušetřete roky studia a naučte se to nejpodstatnější, aby vaše finance rostly. Vaše prvotní investice do on-line kurzů se vám mnohonásobně vrátí.

Přeji vám ve vašem životě hodně zdraví, štěstí a dostatek peněz k tomu, abyste mohli dělat to, co vás baví.

 

Vaše Helena Kreizlová

 

MÁM ZÁJEM O ÚVĚR / HYPOTÉKU

uveďte výši úvěru, délku splatnosti, přeferovanou výši splátky